Hormonipäivitys

Rakas Joulupukki, toivon Joululahjaksi ainakin 3 erilaista suklaakonvehtirasiaa..”

Haaveilen päivittäin siitä herkusta, jonka ensimmäiseksi suuhuni laitan kun tämä vaativin 28 päivän osuus on ohi. Siihen on enää vajaa viikko. Vielä en kuitenkaan ole varma siitä, mikä se herkku tulee olemaan, ehkä ostan suklaalevyn, ehkä en. Edellisvuonna olin karkkilakossa yhteensä 8kk ja silloin olin päättänyt Jouluna lopettaa lokakuussa aloitetun lakkoni ja avasin saamani rasian innoissani. Ensimmäisen suklaapalan suuhuni laitettua se ei ollutkaan niin taivaallisa kuin muistin – jatkoin siis lakkoani kesään asti. Nyt olen kuitenkin viimeisien kolmen yöunien perusteella erittäin addiktoitnut suklaaseen, sillä unissani ei ole muuta ollut kuin suklaata, suklaata ja suklaata.

Tämän kuurin on tarkoitus opastaa mua pitämään yllä ymmärrystä siitä, miten ruokaillaan, minkä kokoisilla annoksilla ja mitä ne sisältää. Tämä on lifestyle valmennus ja ainakin nyt, jos multa kysytään, olen todellakin jo muuttanut tapojani. Kummallisesti olen alkanut viettää hellan ääressä aikaa ja taikoa vähäisistä aineosista mitä ihmeellisempiä herkkuja. Herkkupäivän olen päättänyt jatkossa pitää kerran viikossa. Ainakin pidättäytyä jokapäiväiseltä suklaapatukan mussuttelulta -aikomus on ainakin todellinen. Kummallista on myös se, että olen himoinnut lasillista laadukasta punaviiniä jo muutaman päivän. Yleensä, jos haluan suuni kostuttaa jollakin alkoholipitoisella, on se kuplivaa. Nyt anopin syntymäpäivillä herahti vesi kielelle kun vieruskaverilla oli juhlapöydässä tummaa, espanjalaista samettisen näköistä laatuviiniä. On tässä ollut siis monia rankkoja paikkoja, mutta olen pidättäytynyt, taistellut ja välillä vain kävellyt pois – juomaan vesilasillisen ja jäähdyttelemään mielihalujani.

Salille menin toisen viikon lopulla. Tennistä kävin pelaamassa mieheni kanssa sitä edeltävänä päivänä ja puolen tunnin jälkeen olin yhtä väsynyt kuin 10km lenkin jälkeen. Hiilihydraattivarastot oli todellakin tyhjentyneet eikä energiaa ollut. Siihenhän me pyrittiin. Nyt on jo toisin. Heti tenniksen jälkeen alkoi  se energinen ketoosivaihe. Tein jalkaohjelman läpi, ihan normipainoilla eikä seuraavana päivänä tuntunut lihaksissa kipua, en tarvinnut päiväunia treenien jälkeen ja ruoka maistui. Illalla laskeuduin lattiatasolle joogamatolle ja tein pienen yin jooga harjoituksen.

On tässä ollut siis monia rankkoja paikkoja, mutta olen pidättäytynyt, taistellut ja välillä vain kävellyt pois

Yleisesti terveydenedistämiseksi pidetään yllä ajatusta: liiku ja syö terveellisesti, urheile ja äläkä syö rasvoja rasvoja, treenaa ja vähennä hiilihydraatteja. Ihanteellisia ajatusmalleja, mutta oletteko koskaan pysähtyneet miettimään, josko tämä kaikki on liikaa? Tai pilaako  ylenpalttinen kyttäily ja treenikertojen laskeminen hyvänolon tunteen saavuttamisen? Voiko ihminen yksinkertaisesti urheilla ja liikkua liikaa? Tai voiko syödä liiankin terveellisesti tarviten ruokavalioon enemmän rasvoja ja hiilareita? Tai vaihtoehtoisesti jättää syömättä – niinkuin itse tein. Nämä ovat kysymyksiä joihin jokainen löytää vastauksen itsestään kunhan taas  kuuntelee kehoaan. Ihmiskehon suorituskyvyllä on rajansa sekä elimistön oikeanlaisella toiminnalla tarpeensa. Erityisesti meidän naisten keho ja sen käynnissä pysyminen vaatii harkintaa itsensä piiskaamisessa. Kova treenaaminen vaikuttaa voimakkaaasti naisen hormonitoimintaan, puhun siis todella kovasta treenaamisesta – 5 krt viikossa, maratooni tähtäimessä jne. mutta moni meistä yli neljäkymppisistä saattaa tiedostamattaankin oireilla hormonihäiriöiden johdosta mielialan vaihteluilla, päänsäryllä, hikoilulla, unettomuudella, väsymyksellä, huimauskohtauksilla, herkuttelulla, itkulla ym. harmia tuottavilla tunneryöpyillä ilman kovaa treeniäkin ja jokaisen yksilön olisikin hyvä löytää omat keinonsa hormonitoimintansa häiriintymättömään toimimiseen. Sanotaankin, että vierivä kivi ei sammaloidu ja siihen tukeutuen voidaan todeta, että liikunta on oiva keino pitää itsensä sädehtivänä niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Oikeaa ravintoa unohtamatta.

Totuuksia kehosta, ravinnosta ja hormoneista

Fyysinen kunto laskee 35 ikävuoden jälkeen n. 1% vuodessa ellei aktivisesti kuntoilla. Liikunta on ensiarvoisen tärkeä osa terveydenhuoltoa ja pelkästään reippaala kävelyllä sekä pyöräilyllä tämäkin on hoidettu. Samalla tulee sydämelle, luustolle sekä verisuonille hoitoa. Mielikin tykkää. Ja estäähän se liikunta myös liikakilojen syntyä.

Sitten se uusi intohimoni eli ravinto. Ravinto on terveydelle vähintään yhtä tärkeää kuin liikunta. Mitä enemmän ravinnon vaikutuksia elimistön toimintaan tutkitaan, löydetään uusia havaintoja ja saadaan lisää osviittaa miten sitä voisi soveltaa omiin elämäntapoihin. Mielenkiintoinen asia monen muun joukossa on fytokemikaalit, jotka hillitsevät tulehduksia ja omaavat muitakin suotuisia vaikutuksia elimistöön. Mielenkiinotoinen siksi, että tärkeimpiä fytokemikaalien lähteinä pidetään vihreää teetä sekä punaviiniä. Sitä kannattaa siis juoda, kohtuullisesti kuitenkin, sillä punaviinin fytokemikaalit edesauttavat terveyttä.

Itsensä kunteleminen hormonienkin toiminnassa nousee siis ensisijaisen tärkeäksi asiaksi. Kuinkakohan moni ymmärtää miten paljon jokapäiväisiin oireiluihimme on heikentynyt hormonitoiminta syyllinen? Makeanhimo iskee yllättäen, kiukuttaa, väsyttää.. Nyt kuluneen kehonhuollon aikana olen opetellut uudelleen hormonijärjestelmämme toiminnasta itseäni kiinnostavia asioita ja huomioinut oman kehoni toiminnan parantuneen monelta osin. Miksi? No aivan varmasti vain siksi, että kehohuollon yhtenä tehtävänä aineenvaihdunnan kiihdyttämisen ja suoliston hyvinvoinnin lisäksi hormonitoiminnan normalisoituminen oli yksi osa-alue mihin Tiina tarttui ja lupasi, että huomaan tämän heti muutaman viikon kuluttua unen laadun paranemisella sekä muissa fyysisissä vaikutuksissa. Ja niinhän mä huomasinkin.

Kortisonin lisääntynyt eritys vaikuttaa positiivisesti masentuneisuuteen. Itselläni ei masentuneisuutta ole koskaan ollut, mutta alakuloisuutta kylläkin. Lienee tuo tämän vuoden aikana melko luonnollistakin. Samoin estrogeenin ja testosteronin vaikutus suoraan mielialaan on selkeä; naisilla se ilmenee luonnollisestikin kierron yhteydessä estrogeenitason vaihdellessa. Estrogeenillä on vaikutusta myös muistiin.

Stressihormoneja on elimistössmme lukuisa määrä, näistä oksitosiini ja adrenaliini puhutuimmat. Stressi voi olla keholle fyysistä tai henkistä rasitusta aiheuttavaa, mutta stressitilanteessa hormonit kiihdyttävät toimintaansa turvatakseen elimistön toimintaa. Akuutissa stressissä kortisoni ja adrenaliinitaso nousee ja kun stressi pitkittyy, kortisoni saattaa jäädä koholle ja muuttaa kehon normaalitilaa. Näin pitkäkestoinen stressistä selviäminen on keholle ongelmallista, sillä samalla ne muuttavat kehon puolustusmekanismeja. Tämä on itselleni se selkein asia menneen huoleni ja murheeni kanssa. Ei ihme, että oireeni ovat kestäneet ja pyörineet oravanpyörää.

Estrogeeni ja kasvuhormonit vaikuttavat myös suoraan ihon kuntoon. Nyt kolmen viikon jälkeen täytyy myöntää, että ihoni on terveen näköinen ja se miellyttää omaa silmää. Olen luonnollisesti panostanut myös ulkoisesti sen hoitoa, mutta uskon ruokavaliolla olleen hormonien kautta isomman vaikutuksen. Myös hiuksiin hormonitoiminta vaikuttaa; kasvuhormonit vahvistavat tukkaa ja luita.

Paino. Tämä on ainainen kiinnostavuuden aihe ja säätelee myös liikaa ajatusmaailmaamme. Jokaisella meillä on optimipaino, johon keho tähtää häiriintymättömässä tilassa. Itse huomasin suuren nääntymiskauden jälkeen, että keho reagoi rajusti muuttaen painoa; laskien sitä, keräten nestelastia sekä rasvakertymiä kehossani. Tiesin kokoajan ettei kaikki toimi normaalisti. Suolisto siinä mukana. Yli- tai alipaino johtuu pääosin muusta kuin hormoneista, sillä energiantarve ja aineenvaihdunta on yksilöllistä, mutta kuitenkin mm. kierron aikainen hormonitassapainon muuttuminen voi aiheuttaa naisille himoa hiilihydraatteihin, monesti siis makeaan. Mutta insuliini – se säätelee elimistömme sokeriaineenvaihduntaa ja sitä kautta vaikuttaa myös painoon. Jos eritys heikkenee tai loppuu pitkittyneen liiallisen insuliinituotannon pitkittyessä, tila tunnetaan 2 tyypin diabeteksena. Se syntyy yleensä keskivartalolihavuuden ja ylipainon seurauksena ja altistaa sydän- ja verisuonitaudeille. Suuren määrän suklaata syöneenä ja poikavartalon omistavana on kehoni rasvakertymät aina keskivartalossa – vatsan seudulla. Sokeritasapainostani olen jo kertonutkin – se vaikuttaa hirveän paljon omaan vireystilaani aaltomaisena liikkeenä. Nyt tämä kolmen viikon orjallinen, mutta tehokas kehokuuri on saanut vireystasoni normaaliksi sekä keskivartaloni kaventumaan 4cm. Päiväunia en ole nukkunut eikä makeanhimo ole yllättänyt.

Sitten melatoniinista, joka on unta säätelevä hormoni. Jos ihminen on stressissä, erittyy melatoniinia vähemmän elimistöön. Myös iän myötä melatoniini vähenee. Olen näinä viikkoina asettunut vuoteeseen illalla ja nukahtanut. En ole kokenut mitään häiriötekijöitä vaan olen nukkunut kunnes kello on minut herättänyt ja ponnistanut virkeänä uuteen päivään. Näin olen saanut keholleni aikaan sen välttämättömän levon ja hormoneilleni optimaalisen käynnistysmaaston. Puolisoni sanoisi tähän, että olen aina ollut hyvä nukkumaan. Tottahan se on, omaan normaalissa hyvinvoivassa tilassa hyvät unenlahjat, mutta nyt tänä vuonna jouduin yllättäen tilaan, jossa stressi oli niin kova, että se vaikutti jo uneenikin. Olen minäkin siis vaeltanut asunnossa keskellä yötä saamatta unta sekä pyörinyt vuoteessa ärsytykseen asti saamatta unenpäästä kiinni. Keho reagoi. Nyt uskon saaneeni melatoniinin erityksenkin kuriin ja toivottan, että edessä on ruususen unia vielä pitkään ennen kuin ikä tekee tepposensa.

Ravinnolla ja oikealla aikataulutuksella on siis väliä. Suurestikin. Suolisto on rauhallinen, mieli on rauhallinen, hormonit herää ja tekee tehtävänsä silloin kuin kuuluukin ja minä olen virkeän iloinen. Tiina sanoi juuri, että olen huomaamattani siirtynyt lifestyle osioon kehokuurissani – selkeästihän jo mietin ravinnon ja kehon vaikutuksia olotilaani ja osaan niitä tarvittaessa säädelläkin. Wau! Taidan päästä tästä kunnialla läpi ja hyvin arvosanoin. Päällimäisenä mielessä kuitenkin on, että tämä on kokonaisuudessaan ihan mahtava juttu!

Love, K.

ps. Muista olla itsellesi hellä!

Käy tekemässä kehokartoitus ja katso mitä se sanoo! Itse luulin olevani jotakuinkin terässä ja olinkin väärässä.

http://www.tiinahalko.fi/lomake.html?id=4

Lähteinä käytetty omia kirjahyllyssä olevia terveydenhuoltoalan opuksia