Pää ja keho kiittää

Liian helposti tulee aliarvioitua omat voimavarat, laiminlyötyä oman jaksamisen huolenpito, huijata itseämme rehkimään vielä vähän lisää jo maksimaalisen suorituksen päälle, vähätellä kehon ja mielen signaaleja siitä, ettei kaikki ole kunnossa kehossamme ja puskea vain eteenpäin, sillä pitäähän sitä jaksaa vaikkei oikeasti jaksaisikaan.

Päivät toistensa jälkeen sama toistuu, muttei kuitenkaan muuteta mitään jaksamisen edistämisen keinoja (jos niitä yleensä edes onkaan) eikä pyritä lempeämpään olotilaan tai energisempään fiilikseen, koska yksinkertaisesti ”ainahan se on tätä samaa”.

Tottumus voi kääntyä kuitenkin jossain vaiheessa turmioksi.

Meitä on moneen junaan ja kaikilla yksilölliset tarpeemme ja kehon toimintomme. On ylisuorittajia ja sitten niitä laiskoja sohvaperunoita. Ikuinen haaste onkin löytää se balanssi, joka palvelisi juuri niin, että saataisiin optimaalinen suoritustaso kaivettua itsestämme esiin ja päivät rullaisi ilman ähkimistä sekä aivosumua. Tämä on kuitenkin suuri haaste monelle, muttei todellakaan mikään kovin hankala kaava toteuttaa.

Oman kehon kuuntelu ja tarkastelu ei tarkoita niitä mielihalujen perässä juoksemisia eikä myöskään väsymyksen takia treenaamista tai kodin askareiden väliin jättämistä, vaan sitä, että jos huomioi päivittäin kaiken suorittamisen vaativan ylenpalttista ponnistelua eikä virtaa tunnu riittävän iltapäivän jälkeen enää pientenkään asioiden tekemiseen, voisi ajatella, ettei kaikki ole kunnossa. Tai jos ei ole saanut nukuttua viimeiseen kuukauteen kunnolla, ruokailut on keskittyneet pääasiassa hetkelliseen energian buustaukseen välipalapatukoilla tai kun jokaista niveltä ja kehonkohtaa jomottaa, voisi ajatella, ettei kaikki todellakaan ole kehossa kunnossa.

Toki sinä itse päätät minkälainen olotila on itsellesi ja elämäsi läpiviemiseksi normaalia.

Pääsääntönä voisi kuitenkin sanoa, että jos riittävä määrä unta tai perus ruoka-aineiden syöminen sisältäen rasvat, proteiinin ja muut tarpeelliset ja terveellisiksi luokitellut vaihtoehdot eivät riitä lisäämään hyvinvointia sekä jaksamista, tulisi pysähtyä ja miettiä, olisiko elintavoissa ja suuhun laitettavissa ruoissa tai ravintolisissä ehkä vielä jotain parannettavaa, millä voisi muuttaa suuntaa.

Ihmisen ei kuulu nukahtaa vain nukahtamislääkkeiden avulla, ihmisen ei kuulu kärsiä jokapäiväisistä kolotuksista, ihmisen ei kuulu kärsiä ylipainon tuomasta lastista, ihmisen vatsan kuuluu toimia kerran päivässä, ihmisen ei kuulu kärsien vääntäytyä työpaikalle, ihmisen ei kuulu sairastaa puolet vuoden päivistä eikä varsinkaan täyttää päiviään vain makaamalla toimettomana sohvan pohjalla.

Elämä on niin paljon muutakin.

On löydettävä keinot kritisoida omia tapojaan. On oltava avoin ja rehellinen. Miksi huijata itseään?

Omiin kokemuksiin uskominen on ensisijainen keino lähteä tarkastelemaan kehontuntemuksiaan. Luottaa siihen, että juuri tämä ravintoaine tekee minulle hyvää ja että tarvitsen 8h unta jaksaakseni taas seuraavan päivän. Oppia tunnistamaan isot ja pienet virheet moottorin toiminnassa, jotta voi keskittyä toteuttamaan vain niitä parhaita tapoja. Syödä erilaisia ravintoaineita erilaisiin aikoihin ja testata vaikutuksia – ei ole olemassa yhtä oikeaa väylää, joka toimisi kaikille samanlaisesti. Sinä olet sinä ja minä olen minä. Jokaisen pitää löytää oma terveyttään ylläpitävä sekä jaksamista maksimoiva polkunsa. Joskus se saattaa vaatia vuosienkin tarmokasta oman kehon kuuntelua sekä tarkastelua, mutta palkitsee aivan varmasti.

Kokeilemalla erilaisia keinoja löytää siis varmasti itselleen ne tavat, joista lähtee positiivinen signaali keholle. Pienetkin muutokset saattavat nimittäin yllättää. Jo vedenjuonnin lisääminen tuottaa monelle uusia ulottuvuuksia mm. suolentoiminnassa ja harventuneina migreenikohtauksina. Keho on niin arvokas lahja, että sitä pitää osata arvostaa – toki sellaisena kuin se on, mutta myös kuunnella sitä ja sen toimintaa.

Valitettavan moni myös tottuu huonoon kehontoimintaan ja saattaa luulla, että mm. väsymys on luonnollinen tila kaiken suorittamisen jälkeen. Näin se ei kuitenkaan ole – eikä saakaan olla. Eihän meitä tänne pelkästään nukkumaan ole luotu. Kaikki totuttu ei välttämättä millään elämänalueella ole paras vaihtoehto. Monesti ollaan vain liian laiskoja tekemään muutoksia.

Ne jotka minut henkilökohtaisesti tuntee, tietää että tykkään haasteista ja kaikesta, mikä edistää hyvinvointia, jaksamista, liikuntasuorituksen parantamista ja ennen kaikkea terveyttä. Innostun aina kaikesta uudesta ja etsin tietoa enemmän, jos se jotenkin omiin motiiveihini kolahtaa.
Kävi tässä sitten taannoin taas niin, että yksi ystävistäni oli ensimmäisinä henkilöinä Suomessa törmännyt elimistön luonnollista ketoosia edistävään tuotteeseen ja tietenkin minä jo muutaman kerran ketoosin positiiviset vaikutukset kokeneena innostuin kokeilemaan tätä jauhetta. Ketoosikokemuksistani voit lukea täältä, ja täältä, mutta mainitsen tässä vielä niille, jotka eivät siitä tiedä, että 28 päivän ajan rämmin (todella rämmin irvistäen) läpi ruoanpunnitus- ja proteiinihelvetin, jonka seurauksena olin kymmeniä senttejä timmimpi ja monta kiloa kevyempi. Mieletön muutos kehossa oli huomattavissa jo ensimmäisen viikon jälkeen. Se oli kuitenkin niin tuskainen matka aikatauluineen ja ruoanvalmistuksineen, etten ole kaivannut sen toteuttamista yhtään. Niitä tuloksia kyllä ikävöin aina kun puin jotain istuvampaa vaatetta päälleni. Tämän juoman, aamuisen vesilasiin sekoitettavan jauheen, kanssa ketoosiin pääsy on ihastuttavan helppoa kun jokaista ruoankimpaletta ei tarvitse punnita ja syödään silloin kun oikeasti on nälkä. Keto//OSin kanssa voi halutessaan syödä ihan normaalisti ja totutusti. Toki tilannetta voi halutessaan maksimoida jättämällä turhat hiilarit sekä herkut pois, kuten esim ne iltaherkuttelut. Viisaat ravinto-oppineethan sanoo, että päivittäisestä ruoasta tulisi vain noin 20% sisältää hiilareita eli kehomme ei kovinkaan paljon sitä edes vaadi toimiakseen optimaalisesti. Sairaanhoitajan ja terveyttä edistävin silmin asiaa tarkastellessa, löysin ketoosin vaikutuksista jo runsaasti uutta tutkittua tietoa. Ketogeenistä ruokavaliota käytetään yleisesti jo mm. epilepsian hoidossa sekä lasten lihavuuden hoitokeinona.

Keto//OS yllätti siis itseni täysin. Olen vuosikausia juossut kaupoissa erilaisten healthy choice -tyyppisten tuotteiden perässä ja syönyt jos jonkinlaisia pulvereita ja siemeniä, saamatta kuitenkaan mitään näin konkreettista muutosta olossani aikaan. Ei liene yhtään yllättävää, että ihastuin, rakastuin ja koukutuin. Nyt 3kk tätä eksogeenistä ketonia sisältävää juomaa käyttäneenä on oloni taivaallinen. Olen täynnä energiaa, vatsaani ei turvota ja jaksan työpäivät ilman väsymys-momentteja ja sen lisäksi vielä liikkua ja toimia omissa puuhissanikin työn jälkeen.
Innostuneita kokeilijoitakin on jo useampi kaveri ja yhteisenä kaikilla on halu tuntea ketoosin vaikutukset omassa jaksamisessa ja huomioda terveydentilan muutokset, treenisuoritusten paraneminen ja/tai yksinkertaisesti vaan yleisen hyvän olon saavuttaminen.

Aloitan joka aamu päiväni tällä taikajuomalla. Sen lisäksi teen ison kupin rasvakahvia ja seuraavan aterian syön kun on nälkä. Yleensä se on kello 11 paikkeilla (herään kello 5:30 näinä nimenomaisina aamuina). Rasvakahvista saan riittävästi energiaa ja se pitää minut pitkään kylläisenä. Ketojuomasta saan maksalleni viestin alkaa tuottamaan omia luontaisia ketoaineita ja käynnistämään positiiviset vaikutukset elimistössäni. Saatatte ehkä muistaa, että olen aina ollut huono syömään aamiaista ja tämä on ollut itselleni suuri pelastus.
Kaiken jo mainitsemani lisäksi, olen huomannut vireystason nousun, aivosumun vähenemisen, unenlaadun paranemisen, nivelkipujen häviämisen, ihon paranemisen ja yllätys yllätys – naposteluhimon katoamisen. Suklaata en ole syönyt ja muutkin pienet välipalasyömiset on jääneet ihan itsestään pois.
Mitään erityistä ruokavaliomuutosta en ole tehnyt, liikuntakin on jäänyt kiireessä ja selkäoireissa minimiin, mutta silti keväällä, talven jäljiltä puristavat farkut sujahti jalkaani yllättäen ja mittanauhalla mitattuna vyötäröstä oli kadonnut muutama sentti puhumattakaan vaa’an näyttämästä lukemasta. Nämä ovat tietysti toisarvoisia havaintoja kaiken muun terveyshyödyn seassa, mutta monelle se tärkein syy lähteä kokeilemaan ketoosin vaikutuksia elimistössä. Onhan se äärimmäisen mukavaa kun pää ja keho toimii.

Kenelle suosittelisin?

Kaikille. Kaikille niille, jotka haluavat satsata omaan hyvinvointiinsa. Tällä hetkellä tiedän jo, että mm. verensokeriheittelyistä kärsivät, ylipainoiset, allergikot, suoliongelmaiset (ärtynyt suoli, ummetus), nuutuneet ja väsyneet ihmiset kokevat heti ensimmäisten päivien aikana muutokset ja tuntevat saavansa avun oireiluunsa. Ja aktiivisesti liikkuville tietenkin lisäämään tehoa ja tuloksia treeneihin sekä tietenkin monien kaipaamaa rasvan palamista.

Summa summarum – jos näin helposti ja pienellä investoinnilla
pystyn lisäämään energiaani ja saamaan samalla muut hyvänolon rakennuspalikatkin elimistössäni paikoilleen, on tuote hypetyksensä arvoinen. Ja oma kokemus on aina se paras kokemus. Niin kuin jo sanoin: sinä tiedät mikä sinulle tekee hyvää.

Love, K.

Jos kiinnostus oman kehon toiminnasta ja sen parantamisesta ketogeenisen juoman avulla heräsi, klikkaa itsesi tänne https://kamillarautio.shopketo.com

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla